När branden bröt ut på Konstakademien i Stockholm den 7 juni 2025 var det inte bara en historisk byggnad som hotades, utan ett av Sveriges viktigaste kulturarv. Men tack vare snabb insats från Brandskyddsföreningen Restvärderäddning kunde både konstverk och historia räddas.
Konstakademien grundades 1735 och har sedan dess byggt upp en av landets mest omfattande samlingar av konst och arkitektur. I huset ryms unika målningar, skulpturer, ritningar och arkeologiska föremål – många med flera hundra års historia bakom sig.
— Vi förvaltar en av Sveriges viktigaste samlingar av konst och arkitektur. Det handlar om ett kulturarv med flera hundra år på nacken – unika målningar, skulpturer och föremål som inte går att ersätta, säger Svante Helmbaek Tirén, intendent på Konstakademien.
Branden tog fäste i ett elskåp och eskalerade snabbt. Trots att själva elden kunde begränsas i tid, hotade både rök, sot och vatten från släckningsarbetet att skada samlingarna.
Tack vare att restvärdeledaren Daniel Svärd larmades tidigt via SOS kunde en insats organiseras direkt. Daniel kontaktade snabbt konservator Anna Bronzoni Catellani som kunde vara på plats inom kort.
— Det är lätt att skador förvärras om man inte gör rätt från början. Utan rätt hantering kan värdefulla föremål gå förlorade – och det kostar, både för kulturarvet, försäkringsbolagen och samhället, säger Anna.

På kort tid organiserade restvärdeledaren insatsen: målningar klipptes ner från sina vajrar och bars varsamt av brandmän till Rosenbad mittemot, där de kunde förvaras i säkra, torra rum. Skulpturer skyddades, arkiv plastades in, vattenvägar lokaliserades och fuktkänsligt material flyttades.
Parallellt pågick ett tätt samarbete med räddningstjänst, saneringsbolag och flera brandstyrkor för att minimera skadorna i hela byggnaden.
— Jag förstod att vi behövde få ut tavlorna, men det är inte bara att bära – man måste veta hur man hanterar dem, hur de placeras och hur färgskikten ska skyddas. Det var imponerande att se hur restvärdeledaren organiserade arbetet. Han blev länken som såg till att allt fungerade i ett väldigt pressat läge, säger Anna.
Restvärderäddning handlar om att snabbt skapa ordning i det kaos som ofta råder efter en brand – och att fungera som en länk mellan räddningstjänst, saneringsbolag, verksamhet och försäkringsbolag. För Konstakademien blev branden inte bara en kris, utan också en viktig lärdom.
— Hur bra säkerhetsrutiner man än har går det inte att förutse allt. Att vi hade både en restvärdeledare och en konservator på plats var ovärderligt. Vi kan byggnaden och samlingarna, men de har direkt erfarenhet av bränder. Det innebar konkret kunskap – och en enorm trygghet för oss, säger Svante.
— När vi finns på plats tidigt kan vi minimera skadorna, skydda viktiga värden och begränsa kostnader – både för verksamheten, försäkringsbolagen och samhället, säger Daniel Svärd, restvärdeledare på Brandskyddsföreningen Restvärderäddning.





