Genom att kyla battericellerna både invändigt och utvändigt kan en finsk uppfinning snabbt sänka temperaturen och minska risken för fortsatt reaktion.
Brandsäkert har den senaste tiden skrivit om flera finska innovationer när det gäller brandsläckning. Nu kommer ännu en lösning med fokus på batteribränder i elbilar – något som är både svårt och riskfyllt att hantera. För att underlätta räddningsarbetet har bröderna Jan och Lars Sjöblom i finska Larsmo tagit fram ett redskap som kyler och släcker batteriet både inifrån och utifrån, rapporterar finska YLE.
Uppfinningen består av en vattenfylld bälg med en penetreringsnål som förs in i batteripaketet. När nålen tränger in fylls batteriet med vatten samtidigt som utsidan kyls med en finfördelad dimma.
— Den här externa kylningen behövs främst ifall batteriet ännu inte brinner, men är nära en brand, säger Lars Sjöblom till YLE.
Verktyget kopplas till den släckningsutrustning som räddningsverken redan använder och drivs enbart med vattentryck. En fyra meter lång slang gör det möjligt att arbeta på säkert avstånd från fordonet.

Idén föddes när Jan Sjöblom studerade till brandman vid Räddningsinstitutet i Kuopio och upptäckte att de verktyg som användes för att släcka batteribränder inte var särskilt effektiva.
— Det finns behov för säkrare och effektivare verktyg, med tanke på både vattenanvändningen och personalens säkerhet, säger han.
Den första prototypen byggdes hemma i familjens garage, och utvecklingen har skett i samarbete med kollegor vid brandstationerna i Jakobstad och Kronoby. Målet har varit att snabbt kunna kyla ner battericellerna för att hindra att branden sprider sig.
Produkten, som går under namnet Ampgard, är anpassad för att passa under alla vanliga elbilar och kan tas i bruk på några sekunder utan att fordonet behöver lyftas, enligt innovatörerna. Den kräver endast tryckvatten och kan hanteras av en person. Verktyget är också konstruerat för fjärrstyrning, vilket gör att användaren kan hålla sig på tryggt avstånd under släckningsarbetet.
Bröderna Sjöblom hoppas att deras lösning ska kunna bidra till en säkrare hantering av elbilsbränder.
— Vi hoppas att det ska finnas en på varje brandstation i landet, säger Lars Sjöblom.
Se HÄR hur AmpGard fungerar





