Hur kan bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar förebyggas? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, det aktuella kunskapsläget och föreslår tio konkreta åtgärder.
Mellan 2018 och 2023 inträffade i genomsnitt 17 bränder per år i elcyklar och 21 bränder per år i elsparkcyklar. Samtidigt saknas tillräckliga data för att göra tillförlitliga riskanalyser, visar VTI:s genomgång.
Forskarna konstaterar att det i dag saknas standardiserade och harmoniserade lösningar för hur batterier ska laddas på arbetsplatser. Lagstiftningen för litiumjonbatterier är dessutom bristfällig, vilket gör att kvaliteten kan variera kraftigt.
Den nya forskningssammanfattningen bygger på rapporten ”Brand i elcykelbatterier. En het fråga”, som presenterades tidigare i år. Policybriefen innehåller rekommendationer inom fem områden: reglering, kunskap och analys, teknikutveckling, infrastruktur och information.
Bland de tio förslagen finns krav på certifiering av litiumjonbatterier och förbud mot försäljning av icke-certifierade batterier. Forskarna vill också införa en stjärnmärkning av batterier, ökad utbildning i brandsäkerhet och ett system för att ta hand om undermåliga batterier.
Som förebild lyfter de fram New York, där staden 2023 införde ett lokalt regelverk: Local Law 39. Lagen förbjuder försäljning och uthyrning av elcyklar, elsparkcyklar och batterier som inte är certifierade enligt erkända standarder. Samtidigt startade ett pilotprojekt med säkra laddstationer för leveransarbetare.
— Att erbjuda säkra alternativ är ett sätt att minimera risken utan att motverka hållbar mobilitet, säger Ary P Silvano och Magnus Larsson, som har skrivit sammanfattningen.
Det här är första gången VTI publicerar en policy brief – en kunskapssammanställning kombinerad med konkreta policyrekommendationer. Målgruppen är politiker och andra beslutsfattare. Bakom rapporten står Cykelcentrum, Sveriges nationella kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling, som har finansierat arbetet. VTI är administrativ värd för Cykelcentrum.
— Elcykeln har stor potential att ersätta även lite längre bilresor, så det här är en jätteviktig fråga som vi behöver hitta balanserade sätt att hantera, så vi inte riskerar att ”kasta ut barnet med badvattnet”. Jag hoppas att denna policy brief kan leda till att fler arbetsplatser och fastighetsägare erbjuder cykelrum till sina anställda och boende som är både stöldsäkra och har brandövervakning, säger Anna Niska, forskningsledare och föreståndare för Cykelcentrum.
Läs mer: BBPB Batteribränder Policy brief.pdf