Hyundai Mobis introducerar ett elbilsbatteri med inbyggd brandsläckning, med syftet att sätta en ny säkerhetsstandard genom att förhindra termisk rusning på cellnivå inom fem minuter efter antändning.
I takt med att elfordon (EV) blir allt kraftfullare och mer utbredda, förblir termisk rusning en av branschens mest angelägna säkerhetsutmaningar. Länder som Kina, Indien och medlemmar i EU kräver nu system som kan fördröja eller till och med förhindra termisk spridning i elbilsbatterier.
Som svar på dessa skärpta standarder presenterar Hyundai Mobis ett batterisystem med en integrerad brandsläckningsfunktion som kan stoppa termisk rusning innan den sprider sig.
Enligt Hyundai Mobis fördröjer det nya systemet inte bara faran – det agerar inom fem minuter efter antändning, vilket aktivt förhindrar värme från att överföras till närliggande celler och släcker branden vid källan. Företaget menar att innovationen förhindrar värme från att sprida sig till intilliggande celler, till skillnad från traditionella system som bara fördröjer termisk rusning.
Batterisystemaggregatet (BSA) inkluderar ett batterihanteringssystem (BMS), specialiserad hårdvara och mjukvarulogik som arbetar tillsammans. Sensordata i realtid används för att upptäcka onormala temperatur-, spännings- eller tryckförhållanden. Om en brandrisk upptäcks identifierar systemet orsaken och aktiverar brandsläckningsmedlet.
– I takt med att länder som Kina, Indien och EU-medlemmar implementerar strikta regler för att förhindra termisk rusning, kan Hyundai Mobis teknik bli en global riktmärke. ”Vi kommer att integrera hårdvara och mjukvara för att utveckla avancerade batterisystem som uppfyller och överträffar globala standarder”, säger Park Yong Jun, vice vd för Battery System R&D på Hyundai Mobis.
Källa: Batterytechonline/Hyundai Mobis