Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
Inga träffar
Visa alla

Hem » Vattenkanon begränsar brand på vägfärja

Vattenkanon begränsar brand på vägfärja

av Pernilla Fredholm
2025-04-09
i Nyheter, Teknik
BILD: DBI

BILD: DBI

Brand ombord på en vägfärja kan få förödande konsekvenser, särskilt om det handlar om en brinnande elbil. Nu vill den danska sjöfartsstyrelsen att danska färjelinjer ska beakta de speciella risker som en brand i en elbil ombord på en färja innebär.

Du kanske också vill läsa

Så bygger man effektiva insatsplaner

Hur ska samhällsviktig verksamhet leverera – även vid brand?

Ny analys ska göra brandskyddsarbetet mer träffsäkert

På Orø-färjan till Holbaek har man en vattenkanon som kan styras på distans för att hindra brandspridning mellan fordon på färjan. Brandstrategin ombord har två fokus: Söka efter hamn så fort som möjligt, och kyla ner den brinnande bilen.

– Överfarten tar en halvtimme, så vi är aldrig mer än 15 minuter från land. För att kyla ner har vi både en fjärrstyrd vattenkanon, vattendimma och brandslangar inklusive ett speciellt jetrör för att ta oss under en brinnande bil, säger Preben Hall som är kapten och säkerhetsansvarig på Orø-färjan.

På Dansk Brand- of sikringsinstituts webb kan man se en liten film om hur kylningen fungerar. Uppe från bryggan slår kaptenen på vattenkanonen och efter några sekunder svämmar vagndäcket över av en lårtjock vattenstråle. Med ett joystick riktas vattenstrålen runt däcket och man ser även vattenkanonens förmåga att leverera en tung vattendimma med den spridda strålen.

Den danska sjöfartsstyrelsen förväntar sig en specifik riskbedömning för elbilar:

”Även om bränder i konventionella bilar förekommer oftare än bränder i elbilar, förväntar sig det danska Sjöfartsverket att rederierna, som en förutsättning för att inkludera el- och hybridbilar ombord, identifierar och tar ställning till de speciella risker som kan uppstå i samband med detta. En specifik riskbedömning måste därför göras för varje fartyg, inklusive förberedelse av elbilarnas placering och eventuella laddningsmöjligheter, samt eventuella laddningsmöjligheter, ombord, jfr ISM-koden.” (Från den danska sjöfartsstyrelsens hemsida)

Källa: Dansk Brand- of sikringsinstitut

Läs mer och se filmen HÄR

Dela6Dela1
Pernilla Fredholm

Pernilla Fredholm

Rekommenderad läsning!

Så bygger man effektiva insatsplaner

av Pernilla Fredholm
2025-11-27
0
Inför övningen vis SCA i Timrå planerade man först med flygfoto och leksaksfigurer.

Insatsplanering handlar inte bara om pärmar och ritningar, utan om att bygga gemensam förståelse, träna tillsammans och veta vem som gör vad när det gäller. Brandsäkert gör en...

Läs mer

Hur ska samhällsviktig verksamhet leverera – även vid brand?

av Pernilla Fredholm
2025-11-27
0

Vad händer med kriminalvård, sjukhus och reningsverk om det börjar brinna? BIBSAVE är ett nytt ramverk som flyttar fokus från enbart byggnadsskydd till verksamhetens förmåga att fungera –...

Läs mer

Ny analys ska göra brandskyddsarbetet mer träffsäkert

av Pernilla Fredholm
2025-11-26
0
MSB:s omfattande datainsamling visar tydliga skillnader i både risk och brandtyp mellan olika hushåll.
BILD: Pixabay

MSB:s nya studie visar att bostadsbränder drabbar befolkningen ojämnt. Hyrda bostäder i flerbostadshus har högst risk, medan ägda bostäder i flerbostadshus har lägst. Den mest utsatta gruppen är...

Läs mer

Restvärderäddningen som skyddade ett svenskt kulturarv

av Extern Skribent
2025-11-25
0
Restvärdeledaren Daniel Svärd larmades tidigt via SOS och såg till att en insats för att rädda konsten kunde organiseras direkt.

När branden bröt ut på Konstakademien i Stockholm den 7 juni 2025 var det inte bara en historisk byggnad som hotades, utan ett av Sveriges viktigaste kulturarv. Men...

Läs mer

Boendesprinkler räddar sällan liv i äldreboenden, enligt ny studie

av Pernilla Fredholm
2025-11-20
0
I 72 % av dödsbränderna bedömde samtliga experter att boendesprinkler sannolikt inte skulle ha räddat livet
på den direkt utsatta personen.
BILD: Brandskyddsföreningen

Boendesprinkler har länge setts som ett självklart brandskydd i äldreboenden. Men en aktuell genomlysning av forskningsläget och ny svensk statistik ifrågasätter om systemen verkligen ger det skydd som...

Läs mer
brandsäkert bevakar brandskyddsbranschen brandskyddsforeningen tidskrift brandsakert brandskyddsforeningen

Brandsäkert är den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert – den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Beställ här

Inga träffar
Visa alla
  • Annonsera
  • Brandgalan
  • Brandsäkerts Nyhetsbrev
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Start