Brand ombord på en vägfärja kan få förödande konsekvenser, särskilt om det handlar om en brinnande elbil. Nu vill den danska sjöfartsstyrelsen att danska färjelinjer ska beakta de speciella risker som en brand i en elbil ombord på en färja innebär.
På Orø-färjan till Holbaek har man en vattenkanon som kan styras på distans för att hindra brandspridning mellan fordon på färjan. Brandstrategin ombord har två fokus: Söka efter hamn så fort som möjligt, och kyla ner den brinnande bilen.
– Överfarten tar en halvtimme, så vi är aldrig mer än 15 minuter från land. För att kyla ner har vi både en fjärrstyrd vattenkanon, vattendimma och brandslangar inklusive ett speciellt jetrör för att ta oss under en brinnande bil, säger Preben Hall som är kapten och säkerhetsansvarig på Orø-färjan.
På Dansk Brand- of sikringsinstituts webb kan man se en liten film om hur kylningen fungerar. Uppe från bryggan slår kaptenen på vattenkanonen och efter några sekunder svämmar vagndäcket över av en lårtjock vattenstråle. Med ett joystick riktas vattenstrålen runt däcket och man ser även vattenkanonens förmåga att leverera en tung vattendimma med den spridda strålen.
Den danska sjöfartsstyrelsen förväntar sig en specifik riskbedömning för elbilar:
”Även om bränder i konventionella bilar förekommer oftare än bränder i elbilar, förväntar sig det danska Sjöfartsverket att rederierna, som en förutsättning för att inkludera el- och hybridbilar ombord, identifierar och tar ställning till de speciella risker som kan uppstå i samband med detta. En specifik riskbedömning måste därför göras för varje fartyg, inklusive förberedelse av elbilarnas placering och eventuella laddningsmöjligheter, samt eventuella laddningsmöjligheter, ombord, jfr ISM-koden.” (Från den danska sjöfartsstyrelsens hemsida)
Källa: Dansk Brand- of sikringsinstitut
