Förra året ryckte räddningstjänsten i Västra Sörmland ut på brand i en hybridbil. Med sig fick de viktiga lärdomar om hur man kan släcka brinnande bilbatterier.
I april 2024 fick räddningstjänsten i Västra Sörmland larm om rök från en hybridbil som stod på laddning i Katrineholm. Detta var räddningstjänstens första erfarenhet av termisk rusning i ett fordonsbatteri. Vid ankomst drog man snabbt undan fordonet från laddningsplatsen intill fasaden och försökte kyla och släcka branden med bland annat vatten, x-fog och dimspik. När detta inte gav önskat resultat, lades en brandfilt över fordonet och man beställde en skärsläckare till platsen.
– Vi har rutiner för användande och hantering av brandfilt på bränder i fossila och eldrivna fordon, men där har vi bara effektiva resultat från bränder i fossildrivna fordon, säger Patrik Mannsbart som är insatsledare vid Västra Sörmlands Räddningstjänst.
För att veta hur skärsläckaren skulle placeras använde man appen Euro Rescue för att identifiera batteriets placering. Man hade också en värmekamera för att lokalisera hotspots. Skärsläckaren sattes in klockan 12:32 och 18 minuter senare kunde man observera en avtagande rusning i batterierna. Ännu en halvtimme senare lades brandfilten tillbaka över fordonet och Räddningstjänsten kunde avsluta räddningsinsatsen.
– Idag har vi ingen rutin för att använda skärsläckare tillsammans med värmekamera och brandfilt. Men med den erfarenhet och det goda resultat vi fick vid den här händelsen, kommer nya rutiner att arbetas fram under våren. Därefter kommer personal att utbildas och övas i att använda den här kombinationslösningen, avslutar Patrik Mannsbart.