Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
Inga träffar
Visa alla

Hem » Släckte batteribrand med kombinerade metoder

Släckte batteribrand med kombinerade metoder

av Pernilla Fredholm
2025-02-05
i Nyheter, Teknik
Med hjälp av värmekamera kunde man lokalisera hotspots i hybridbilen, för att sedan kunna använda skärsläckare. 
Bild: Räddningstjänsten Västra Sörmland

Med hjälp av värmekamera kunde man lokalisera hotspots i hybridbilen, för att sedan kunna använda skärsläckare. Bild: Räddningstjänsten Västra Sörmland

Förra året ryckte räddningstjänsten i Västra Sörmland ut på brand i en hybridbil. Med sig fick de viktiga lärdomar om hur man kan släcka brinnande bilbatterier.

Du kanske också vill läsa

Brandforsk öppnar 90-konto – vill engagera fler i svensk brandsäkerhet

Seminarium: Måste Sverige lära sig att leva med alltmer intensiva skogsbränder?

”Ingen anledning till oro” – historien om Sveriges största giftskandal

I april 2024 fick räddningstjänsten i Västra Sörmland larm om rök från en hybridbil som stod på laddning i Katrineholm. Detta var räddningstjänstens första erfarenhet av termisk rusning i ett fordonsbatteri. Vid ankomst drog man snabbt undan fordonet från laddningsplatsen intill fasaden och försökte kyla och släcka branden med bland annat vatten, x-fog och dimspik. När detta inte gav önskat resultat, lades en brandfilt över fordonet och man beställde en skärsläckare till platsen.

– Vi har rutiner för användande och hantering av brandfilt på bränder i fossila och eldrivna fordon, men där har vi bara effektiva resultat från bränder i fossildrivna fordon, säger Patrik Mannsbart som är insatsledare vid Västra Sörmlands Räddningstjänst.

För att veta hur skärsläckaren skulle placeras använde man appen Euro Rescue för att identifiera batteriets placering. Man hade också en värmekamera för att lokalisera hotspots. Skärsläckaren sattes in klockan 12:32 och 18 minuter senare kunde man observera en avtagande rusning i batterierna. Ännu en halvtimme senare lades brandfilten tillbaka över fordonet och Räddningstjänsten kunde avsluta räddningsinsatsen.

– Idag har vi ingen rutin för att använda skärsläckare tillsammans med värmekamera och brandfilt. Men med den erfarenhet och det goda resultat vi fick vid den här händelsen, kommer nya rutiner att arbetas fram under våren. Därefter kommer personal att utbildas och övas i att använda den här kombinationslösningen, avslutar Patrik Mannsbart.

Dela40Dela7
Pernilla Fredholm

Pernilla Fredholm

Rekommenderad läsning!

Brandforsk öppnar 90-konto – vill engagera fler i svensk brandsäkerhet

av Pernilla Fredholm
2025-10-14
0
BILD: Pixabay

För att fler ska kunna bidra till svensk brandsäkerhetsforskning öppnar Stiftelsen Brandforsk ett 90-konto. Brandforsk sprider kunskap om brandsäkerhetsfrågor genom rapporter, webbinarier och podcasts. Forskningen sker alltid i...

Läs mer

Seminarium: Måste Sverige lära sig att leva med alltmer intensiva skogsbränder?

av Pernilla Fredholm
2025-10-13
0
De viktigaste åtgärderna för att minska antalet skogsbränder i framtiden handlar om att på olika sätt återskapa mer varierade miljöer i både skog och mark.

Den 20 oktober bjuder KVA och KSLA in till ett seminarium om vägen mot ett mer brandanpassat Sverige. Europa drabbas av allt fler och mer intensiva bränder i...

Läs mer

”Ingen anledning till oro” – historien om Sveriges största giftskandal

av Pernilla Fredholm
2025-10-09
0
"Ingen anledning till oro" är en true crime-historia om PFAS-skandalen, med Kallingebornas vittnesmål som underlag.
BILD: Volante/Miroslav Sokcic

När PFAS upptäcktes i dricksvattnet i Kallinge försäkrade kommunen att allt var under kontroll. Men bakom kulisserna dolde sig hemligheter som sträckte sig från Blekinge till USA:s kemijättar...

Läs mer

Forskare vill se certifiering av elcykelbatterier

av Pernilla Fredholm
2025-10-08
0
Sverige saknar tydliga regler för litiumjonbatterier.
Forskare vid VTI vill se nya krav och pekar på New York som förebild.
BILD: Katja Kircher/VTI

Hur kan bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar förebyggas? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, det aktuella kunskapsläget och föreslår...

Läs mer

Självstyrande släcksystem underlättar vid elbränder

av Pernilla Fredholm
2025-10-06
0
Släcksystemet Spider utvecklades för att möta brandriskerna i fraktcontainrar till sjöss.
BILD: Spiderfire

I en container fylld med elavfall och litiumjonbatterier släckte en aerosolenhet en kontrollerad brand helt utan återantändning. Bakom lösningen står finska Salgrom. Salgrom utvecklade Spider-enheten för att möta...

Läs mer
brandsäkert bevakar brandskyddsbranschen brandskyddsforeningen tidskrift brandsakert brandskyddsforeningen

Brandsäkert är den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert – den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Beställ här

Inga träffar
Visa alla
  • Annonsera
  • Brandgalan
  • Brandsäkerts Nyhetsbrev
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Start