Bränder i elsparkcyklar har ökat kraftigt de senaste åren, medan det tidigare bekymret med hoverboards har minskat. Det visar en sammanställning från MSB som ger en överblick över hur brandincidenterna har utvecklats i Sverige mellan 2018 och 2023.
Medan elsparkcyklar och elcyklar nu utgör en allt större andel av brandincidenterna, fortsätter även antalet bränder i elbilar att öka i takt med den snabbt växande elfordonsflottan.
Under den senaste femårsperioden har el- och hybridbilar ökat markant i Sverige. Antalet elbilar steg från 16 664 till 291 678 under åren 2018-2023, och hybridfordon ökade till 463 098 under samma period. Förutom bilar har försäljningen av elcyklar också ökat stadigt, från 12 000 sålda enheter år 2014 till hela 100 000 år 2023.
Mellan 2018 och 2023 inträffade totalt 490 brandincidenter eller tillbud som involverade el- eller hybridfordon och eltransportmedel. Det mest framträdande mönstret under denna period är en ökning av bränder vid laddning av fordon, särskilt bland mindre transportmedel som elcyklar och elsparkcyklar. Totalt har 216 brandincidenter inträffat under laddning.
År 2023 var ett rekordår för bränder i elfordon, med totalt 117 incidenter. Bland dessa var det främst personbilar (38 incidenter) och elsparkcyklar (42 incidenter) som utmärkte sig. Detta utgör en markant ökning jämfört med tidigare år, som till exempel 2021, då totalt 94 incidenter rapporterades.
Medan bränder i hoverboards tidigare var ett stort bekymmer, har dessa incidenter minskat avsevärt sedan 2018. År 2016 noterades 57 hoverboardbränder, men under hela perioden 2018–2023 skedde endast 73 bränder.
En av de mest utmärkande riskerna vid elfordonsbränder är risken för termisk rusning, ett fenomen där ett överhettat batteri orsakar en explosionsartad brand som är svår att kontrollera. Litiumjonbatterier, som används i de flesta elfordon, kan under vissa omständigheter börja brinna spontant vid laddning eller i samband med en olycka.
Ett uppmärksammat fall från 2023 inträffade när en elbil som stod på laddning började brinna, vilket ledde till att elden spred sig till två närliggande radhus. Denna typ av incidenter understryker vikten av att placera laddningsstationer på säkra platser och att ha rätt övervakning under laddningsprocessen. För elcyklar och elsparkcyklar, som ofta laddas i hem eller flerbostadshus, är riskerna särskilt stora, då en brand lätt kan sprida sig till byggnaden.
För räddningstjänsten innebär elfordonsbränder nya utmaningar som kräver specialutbildning och anpassad utrustning. Enligt MSB är bränder i elfordon inte bara svårsläckta, de producerar även giftiga gaser som kräver specifika insatser för att minimera hälsorisker för brandpersonal och närboende.
Under de senaste åren har räddningstjänster runtom i Sverige börjat anpassa sig till dessa nya utmaningar genom att utbilda personal i specifika metoder för att hantera elfordonsbränder. MSB har också initierat samarbeten med andra myndigheter och organisationer för att utveckla riktlinjer och skapa rekommendationer för släckningsinsatser. En stor del av insatserna fokuserar på att hantera termisk rusning i batterier och säkerställa att farliga gaser inte sprider sig till närliggande områden.
Ur rapporten: ”Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel 2018-2023”:
- 291 678 elbilar i trafik i Sverige 2023 (jämfört med 16 664 år 2018).
- 117 bränder i elfordon under 2023, en markant ökning från tidigare år.
- 216 brandincidenter orsakade av laddning av elfordon mellan 2018 och 2023.
- 128 bränder i elsparkcyklar under perioden 2018–2023.
- 100 000 elcyklar sålda i Sverige under 2023, en kraftig ökning från 12 000 år 2014.
Förebyggande åtgärder för laddstationer och batterier:
För att minimera riskerna för bränder vid laddstationer och vid hantering av batterier rekommenderas följande åtgärder:
- Placering av laddstationer: Laddplatser bör placeras nära in- och utfarter för att snabbt kunna flytta ut fordon vid en brand. Om möjligt, undvik att placera laddplatser i byggnadens mitt, utan hellre mot byggnadens ytterväggar för att minska spridningen av rökgaser.
- Avstånd till brandfarliga material: Undvik att placera laddstationer nära brännbara material eller utrymningsvägar. Detta är viktigt för att minimera riskerna för att elden sprider sig till andra delar av byggnaden.
- Sektionering och brandceller: Det är fördelaktigt att sektionera laddplatserna med brandceller för att minska omfattningen av en eventuell brand. Ju fler brandceller, desto bättre skyddas byggnaden mot spridning.
- Släcksystem och övervakning: Installera vattensprinklers i områden där laddning av elfordon sker, samt brandlarm för tidig detektion. Snabb upptäckt av en brand är avgörande för en effektiv räddningsinsats.
- Kontroller och besiktning: Genomför regelbundna kontroller av den tekniska utrustningen. Leta efter tecken på skador, som missfärgade eller spruckna kablar, samt batterier med utbuktningar. Detta minskar risken för att potentiella problem förvärras.
- Säkra laddningsmiljöer: Laddning av batteridrivna redskap som elcyklar och eltruckar bör ske i specifika utrymmen med tillgång till släckutrustning. Undvik att ladda batterier på eller nära brännbart material, såsom trä eller papper.
- Räddningstjänstens involvering: Informera Räddningstjänsten om var laddplatser och ladddepåer finns i byggnaden. Ha en tydlig skyltning eller ritning som visar var laddplatserna är placerade, och bjud in Räddningstjänsten för att samverka vid utformningen av laddningsstationerna.
- Övningar och beredskap: Genomför regelbundna övningar med personal där olika scenarier testas, inklusive hantering av batteribränder. Detta bör vara en del av det systematiska brandskyddsarbetet (SBA) i verksamheten.
MER LÄSNING:
Nu kommer mer forskning om batterilagring
Jättebrand i ett av världens största batterilager