Branden i Oceana har väckt frågor om utrymningsvägar under byggtiden. Flera rapporterar om att det saknats. I tidskriften Elektrikern skriver Jonas Fjällström, regionalt skyddsombud för Elektrikerna i Uppsala, att han tyvärr inte blir förvånad över uppgifterna. På nästan alla arbetsplatsbesök han gör så finns det brister vad gäller utrymning.
Utrymningsskyltar saknas, blockerade utrymningsvägar, dörrar som öppnas inåt eller saknar handtag så att det krävs ett verktyg för att vrida om cylindern, batteri-backup på led-belysning saknas. Senast förra veckan meddelades en arbetsgivare om att verksamheten för elektrikerna inte kan fortsätta på tre våningsplan då den enda vägen ned var blockerad av en ställning.
Detta på ett bygge som drivs utav ett av Sveriges största byggbolag.
Han skriver att ”vikten av att snabbt kunna ta sig ut om elden är framme är Oceana ett lysande exempel på. På ett videoklipp som SVT har satt ihop så ser man att det tar ungefär två minuter för branden att sprida sig och röken är kolsvart och giftig. Att då behöva leta sig fram i röken genom minnesbilder av var närmsta utgång finns är, i den panik och förvirring som råder, mycket svårt.”
Han blir upprörd när en sakkunnig hos Svebra säger till SVT att ”det inte finns några heltäckande krav på brandskydd under själva byggtiden”. Mitt tips till honom, skriver han, är att öppna Arbetsmiljöverkets föreskrift om Byggnads- och anläggningsarbete och bläddrar till paragraf 27. Där står det att ”alla arbetsplatser skall kunna utrymmas vid händelse av brand, utströmmande gas eller annan fara. Alla arbetstagare skall snabbt och säkert kunna nå säkert område”.
Att våra arbetsplatser skulle särskiljas från en arbetsplats som till exempel ett kontor eller skola vad gäller utrymning är ju absurt. Att vi har en särskild föreskrift för just vårt arbete visar mer på hur utsatta vi faktiskt är på våra byggarbetsplatser.
Bränder i elsparkcyklar och elfordon har ökat kraftigt de senaste åren. Det visar en sammanställning från MSB som ger en överblick över hur brandincidenterna har utvecklats i Sverige...
Läs mer