Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
  • Nyheter
  • Reportage
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Inga träffar
Visa alla
Tidningen Brandsäkert
Inga träffar
Visa alla

Hem » Svenska skärsläckaren vinner mark utomlands

Svenska skärsläckaren vinner mark utomlands

av Pernilla Fredholm
2025-06-09
i Nyheter
Metoden att släcka elbilsbränder med skärsläckare sprider sig runt om i världen.

Metoden att släcka elbilsbränder med skärsläckare sprider sig runt om i världen.

Text: Pernilla Fredholm

Du kanske också vill läsa

Danskt krav på sprinklers i parkeringshus

”Alldeles för många VMA”

Drönare med edge AI ger snabbare brandinsats

I juni 2024 fick räddningstjänsten i Tempe, Arizona, möjlighet att i skarpt läge testa en – för dem – ny metod för att släcka bränder i elbilar. Med skärsläckare fick de branden under kontroll på mindre än en timme, och delar nu sina erfarenheter på YouTube.

Den aktuella händelsen inträffade den 5 juni, då ett larm kom in om en elbil som börjat ryka. Batteripaketet var varmt och rökutvecklingen tydde på att branden hade sin källa i fordonets batteri.

Insatsledningen på plats beslutade att tillämpa den metod som räddningspersonalen nyligen utbildats i – en teknik som bygger på en ultrahögtryckslans med vattendimma, alltså skärsläckare.

Ett specialtränat team med en lansoperatör och en observatör sattes in. Trots vissa inledande svårigheter lyckades de snabbt få kontroll över situationen.

– Branden var under kontroll inom en timme, med bara cirka 750 liter vatten, uppger Tempe Fire & Rescue.

Efter släckningen inträffade en återantändning, något som ofta förekommer vid batteribränder. Teamet kunde dock snabbt återapplicera vattendimma och släcka branden helt på bara två minuter, med ytterligare 75 liter vatten.

Med hjälp av skärsläckare var elbilsbranden i Arizona under kontroll inom en timme, med bara cirka 750 liter vatten. BILD: CTIF/Coldcutsystems

Erfarenheterna från insatsen har nu dokumenterats i en video som både visar metoden i praktiken och pekar på förbättringspotential.

– Målet är att i framtiden kunna få branden under kontroll på under 20 minuter från att lansen används, säger representanter från räddningstjänsten i Tempe.

Metoden, som tidigare testats i Sverige av MSB och CTIF, visar stor potential för att hantera elbilsbränder med mindre miljöpåverkan, ökad säkerhet och betydligt lägre vattenförbrukning än traditionella metoder.

I Nederländerna gjorde NIPV förra året om tidigare svenska försök med att släcka elbilsbränder genom att få in vatten i batteripaketet. De har gett ut en engelskspråkig rapport från försöken som även innehåller riskbedömningar man gjort.

Man eldade två bilar som släcktes med två olika skärsläckare – Cobra och Coolfire. Försöken lyckades i båda fallen, men gav också lärdomar. I ett av släckförsöken återtändes batteripaketet tre gånger.

En av orsakerna var att bilens lutning i kombination med för kort vattengivning gjorde att cellerna inte kyldes tillräckligt. Det finns filmer från både försöket och analysen.

Samma NIPV har nyligen också publicerat en engelsktextad instruktionsfilm på Youtube för hur räddningstjänster kan släcka en elbilsbrand med skärsläckare.

Nederländska NIPV eldade två bilar som släcktes med två olika skärsläckare. BILD: NIPV

Men hur kom då metoden med skärsläckare till? Det är sjökaptenen Lars G Larsson, även känd som ”Mr Cobra” i vissa kretsar, som är uppfinnaren bakom det som idag är skärsläckaren Cold Cut Cobra.

Det började 1987 med en idé om att skära i farliga miljöer, utan gnistor. Med sitt eget företag MPAB började Lars G Larsson experimentera med kallskärning i explosiv miljö med hjälp av DIAJET-teknik. Metoden visade sig fungera utmärkt vid uppdrag som kapning av rörledningar och cisterner i Lysekil, Stenungsund och Göteborg.

Ganska tidigt förstod Lars att tekniken kunde vara användbar för brandbekämpning. 1988 presenterade han tekniken för första gången för ett 30-tal befäl från brand- och säkerhetstjänst vid Lindholmens Offshore Training Center i Göteborg. Även personal från Sjöfartsverket, Sjöfartsverket och Kustbevakningen deltog.

– Om jag hade varit en bättre säljare hade Cobra fått sitt genombrott redan då, säger han.

Den 8 mars 1989 bildades Cold Cut Systems Svenska AB, och med tiden började tekniken få fäste inom industrin. Men det verkliga genombrottet kom först under mitten av 1990-talet, när Luleå brand- och räddningstjänst och senare Räddningsverket började testa systemet för att skapa ventilationshål i samband med bränder.

Lars G Larsson, mannen bakom skärsläckaren. BILD: Coldcutsystems

Det man upptäckte förvånade många: Cobra kunde inte bara skära, utan också släcka – snabbt och effektivt. Temperaturfallet vid de första försöken var så kraftigt att ansvarig brandingenjör trodde att mätutrustningen hade gått sönder.

– Effekten var så snabb att han trodde vi råkat klippa av måttkablarna, berättar Lars G Larsson.

1997 tecknades ett avtal med Räddningsverket om att ta fram ett system för montering i lyftplattformar. Samma år registrerades patentet för ”skärsläckaren”. När det blev dags att ge produkten ett namn kom inspirationen från en amerikansk journalist, som under en demonstration av metoden utbrast:
– “It stings like a cobra!”

Året därpå, 1998, utvecklades den handhållna lansen i samarbete med två designstudenter från Karlstads universitet, med fokus på ergonomi för brandmän. De första två kommersiella systemen såldes till Räddningsverket i Borås och Sörmlandskusten.

Sedan dess har utvecklingen gått snabbt. Idag finns det cirka 1 300 Cobra-system i drift i 45 länder. De flesta används av kommunala räddningstjänster, men tekniken har också tagits i bruk inom en rad andra områden: raffinaderier, fordonstillverkning, stål- och pappersindustri, kemisk processindustri, kärnkraftverk, flygplatser, kolgruvor och sjöfart.

Dela10Dela2
Pernilla Fredholm

Pernilla Fredholm

Rekommenderad läsning!

Danskt krav på sprinklers i parkeringshus

av Pernilla Fredholm
2025-09-18
0
Dansk räddningstjänst är oroliga för framtidens garagebränder med nya typer av fordon.
Bilden visar en garagebrand i Luleå i våras.
BILD: Oskar Lind

Efter en våldsam brand i danska Ballerup har räddningstjänsten Beredskab Øst kartlagt parkeringsanläggningarna i sitt område. Resultatet visar att hälften saknar sprinklersystem, och nu varnar man för konsekvenserna....

Läs mer

”Alldeles för många VMA”

av Pernilla Fredholm
2025-09-18
0
Hur många VMA är rimliga? Den frågan tar man upp i podden "RIB podcast".

Ett VMA i veckan - det är resultatet när MSB summerar statistiken för viktigt meddelande till allmänheten. Alldeles för många, dessutom har de fel budskap. Det tycker medarbetarna bakom...

Läs mer

Drönare med edge AI ger snabbare brandinsats

av Pernilla Fredholm
2025-09-18
0
Med hjälp av edge AI kan räddningstjänsten få snabba och tillförlitliga insikter på plats.
BILD: OpenAI

Dubais civilförsvar har testat drönare med edge-teknik för bränder i svåråtkomliga platser som höghus och trånga utrymmen. Dessa drönare kan upptäcka mönster i flammor, uppskatta spridningsriktning och identifiera...

Läs mer

Nya regler för brandskydd under byggtid

av Pernilla Fredholm
2025-09-11
0

Oceanabranden orsakades av bristande säkerhetskultur. Därför har Brandskyddsföreningen tagit fram ett nytt regelverk för brandskydd under byggtid. Byggarbetsplatser är särskilt utsatta för bränder eftersom ordinarie skyddssystem ofta inte...

Läs mer

Snabb brandspridning i byggnader med synligt trä

av Pernilla Fredholm
2025-09-10
0
Gymnastiksalen på norska Lambertseter skola blev snabbt övertänd, trots direktlarm till räddningstjänsten.

Massivt trä används i allt från kontor och skolor till bostäder och förskolor. Men forskningen om hur bränder beter sig i sådana byggnader har hittills varit begränsad. Nya...

Läs mer
brandsäkert bevakar brandskyddsbranschen brandskyddsforeningen tidskrift brandsakert brandskyddsforeningen

Brandsäkert är den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert

Prenumerera på Tidningen Brandsäkert – den ledande tidningen för dig som vill hålla dig uppdaterad inom brandsäkerhetsfrågor.

Beställ här

Inga träffar
Visa alla
  • Annonsera
  • Brandgalan
  • Brandsäkerts Nyhetsbrev
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Start