På Åland fick tusentals husägare gratis spisvakt installerad av sitt försäkringsbolag. Idag har man ytterst få köksbränder jämfört med tidigare. I Norge är det standard att införa spisvakter vid nybyggnation och renoveringar. I Sverige är det annorlunda.
Hösten 2014 kunde Ålands försäkringsbolag Ömsen se tillbaka på flera år med ökat antal bränder hos kunderna, i form av nerbrunna villor och även dödsbränder. De visade sig vara spisbränder allihop.
– Vi såg en risk att den typen av olyckor skulle bli vanligare i framtiden. Människor gör numera allt fler saker samtidigt, som att använda mobiltelefoner och surfplattor när de lagar mat och lämnar spisen utan uppsikt för att man blir distraherad, säger Robert Knahpe som är skadechef och ansvarig för det skadeförebyggande arbetet på Ömsen.
Styrelsen började fundera på vad som kunde göras. Spisvakter är en ganska enkel och prisvärd lösning, så man satte sig ner och räknade.
– Vi ägs ju av våra kunder och tänkte att det här är ett bra sätt att ge något tillbaka till de som försäkrat sina hus hos oss, säger Robert Knahpe.
Efter att ha sonderat marknaden satte man ihop ett trygghetspaket med både spisvakt och vattenfelsbrytare till ett värde av 2000 euro. Först var tanken att kunderna själva skulle ta ansvar för att låta göra installationerna, men efter att styrelsen varit testpiloter insåg man att produkterna då riskerade att bli liggande. I Finland behöver nämligen en elektriker göra installationen. Alltså bestämdes att kunden skulle få både spisvakt och vattenfelsbrytare installerad och klar.
– Spisvakten är av den vanligaste typen, som detekterar värme på spisen. Blir det för varmt ger spisvakten ett larm tills man sätter på ett lock eller sänker temperaturen, annars stängs strömmen av. Men den känner också av om du är närvarande vid spisen, och då kan det få bli varmare utan att larmet piper. Ska du flambera kan du ge spisvakten en extra knapptryckning och då blir den mindre känslig just för det tillfället.
Projektet omfattade 7 000 åländska villahushåll, där en elektrikerfirma skulle göra alla installationer under en femårsperiod. Men pandemin kom emellan, och installationerna blev inte helt klara förrän 2023. Omkring 3 500 hushåll tackade ja till att få spisvakt, jämfört med 5 000 när det gällde vattenfelsbrytaren. Men varför tackade hälften nej till gratis spisvakt?
– Det absolut vanligaste argumentet var att ”jag glömmer aldrig spisen”. Det var en hel del kunder som undrade varför vi ens gjorde detta; ”spisvakter är väl bara för gamla människor som har problem med minnet?”. Men det är faktiskt oftare yngre personer som glömmer bort vad de har på spisen, vi blir lätt distraherade av våra mobiler eller tänker att vi bara ska kolla mejlen på datorn medan maten kokar upp.
”Jag har induktionsspis” var ett annat argument. Robert Knahpe konstaterar att föremål som hushållspapper eller skärbrädor inte kan börja brinna på en induktionsspis, men att olja i en kastrull som glöms bort mycket väl kan fatta eld.
– Dessutom blir man ibland överraskad över hur fort något värms upp med induktion, särskilt om man inte haft en sådan spis tidigare.
En betydelsefull lärdom som Ömsen dragit av projektet är vikten av information. En del kunder hade inte följt användarinstruktionerna ordentligt och uppfattade därför att spisvakten krånglade, berättar Roberth Knahpe. Elmontörerna var även de ovana i början och hade ibland ställt in spisvakten lite för skarpt, så att den varnade oftare än nödvändigt. Då hade vissa kunder blivit irriterade och plockat ner den, vilket gjorde att hela spisen blev strömlös.
– Det som händer då är att folk går ut med sitt missnöje på sociala medier, och när det spred sig var det kunder som inte ville ha spisvakten. Där fick vi jobba en hel del med kommunikation. Människor är olika när det gäller att tolka information, och vissa instruktioner kan uppfattas som svåra att förstå. Sett i backspegeln hade vi nog behövt lägga ut tydliga instruktionsfilmer på webben.
Ömsen erbjuder fortfarande trygghetspaketet till nya kunder, men nu får kunden själv anlita elektriker för installation. Det förra projektet omfattade många hushåll på en gång, med en kontrakterad firma som snabbt kunde jobba upp vana och kompetens för just de installationerna.
– Som läget är nu blir det för dyrt för oss att göra enstaka installationer för de nya kunder som vill ha trygghetspaketet.
Alldeles oavsett har de 3 500 spisvakterna gett goda resultat, säger Robert Knahpe. Sedan man började med installationerna har det varit väldigt få spisbränder, dessutom bara mindre sådana. När det gäller kostnadsnyttan konstaterar han att Ömsen ser investeringen som långsiktig.
– Och om man tittar på de tre åren när bränderna ökade så kraftigt och de kostnader det medförde, så tjänade vi in dem på tre år. Men för att tjäna in hela paketet så kommer det att ta ungefär tio år.
Såvitt Robert Knahpe vet är Ömsen hittills ensamma om att erbjuda kostnadsfria spisvakter till sina kunder, däremot finns det andra försäkringsbolag som tillhandahållit vattenfelsbrytare. Utifrån den oroande ökningen av spisbränder som Ömsen hade, tycker han att de gjorde rätt satsning. Skulle den typen av bränder öka på samma vis även hos bolagets kunder i flerbostadshus, kan man överväga samma satsning där. Samtidigt, menar han, borde Finland och Sverige göra som Norge gjorde 2010; införa spisvakter som standard vid nybyggnation och renoveringar/ombyggnad.
– I Finland har vi det som en rekommendation, men det borde vara ett lagkrav.
If och Länsförsäkringar är två av Sveriges största försäkringsbolag. De har i nuläget inga planer på att göra något i stil med Ömsens initiativ.
– Det är svårt att svara på om det kommer att bli aktuellt i framtiden, men vi ser hela tiden kontinuerligt över vad vi kan erbjuda för tjänster, säger Josefin Berglund Beliani som är pressansvarig på If.
Bertil Jansson är byggtekniker på Länsförsäkringar, och han berömmer Ömsens insats. Vad gäller hans egen arbetsplats konstaterar han att Länsförsäkringar jobbar skadeförebyggande på många olika sätt, dels i form av kunskapshöjning men även med forskning och olika riktade insatser.
– Vi följer ständigt våra skadedata för att se om något sticker ut där, men i nuläget ser vi inget som gör att vi överväger att installera spisvakter hos våra försäkringstagare. Det är ofta i den äldre målgruppen man ser spisbränder, och där finns möjlighet för kommunerna att via bostadsanpassningen gå in med spisvakt som hjälpmedel.