SOU-rapporten ”Ordning och reda – förstärkt och tillförlitlig byggkontroll (SOU 2023:70)”, har gått ut på remiss till berörda instanser. Det har kommit in 67 svar från allt från kommuner, och länsstyrelser till byggherrar och arkitekter.
Här kommer en sammanfattning av de sex remissvar som Brandsäkert tycker berör brandsäkerheten mest.
1. Brandskyddsföreningen
Brandskyddsföreningen ställer sig positiv till utredningen och betonar vikten av att förbättra kontrollsystemet för brandskydd i byggprocessen. De framhåller att brandskydd är ett kritiskt egenskapskrav som kan förbli oupptäckt tills en brand inträffar, vilket gör kontroll och underhåll av brandskyddssystem avgörande. De stöder förslaget om en oberoende sakkunnig som genomför kontroller. Dessutom lyfter föreningen fram behovet av förbättrad kontroll under förvaltningsskedet, där brister i underhåll ofta leder till försämrat brandskydd. De påpekar också att en harmoniserad kravbild för byggnader med särskilda brandrisker bör skapas.
2. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
MSB är positiv till förslagen i utredningen, särskilt de som rör förstärkt brandsäkerhet. De betonar att förbättrad kontroll under projektering och byggande kan minska risken för brister i brandskyddet under förvaltningsskedet. MSB stöder införandet av kontrollförelägganden och återkommande kontroller av brandtekniska installationer och taksäkerhetsanordningar, och framhåller att sådana åtgärder är viktiga för att minimera brandolyckor. De ser också positivt på att Boverket ska kunna meddela föreskrifter om kontroll när systematiska brister har uppmärksammats.
3. IQ Samhällsbyggnad
IQ Samhällsbyggnad delar utredningens slutsatser om behovet av förbättrad byggkontroll, men lyfter fram vikten av att regelverket ska stödja innovation och klimatsmarta lösningar. De betonar att det finns ett glapp mellan lagstiftning och tillämpning, och ser förtydligandet av byggherrens ansvar som en positiv utveckling. IQ Samhällsbyggnad betonar att kompetensbrist kan bli en utmaning med de nya kraven, och föreslår utökade kompetenskrav för byggherrar och deras organisationer. De föreslår också att digitaliseringens roll för byggkontroll och tillsyn bör utredas vidare.
4. Byggherrarna
Byggherrarna är generellt positiva till tydligare regler kring byggherrens ansvar, men anser att utredningen borde ha haft ett tydligare mandat att utreda offentligrättslig ansvarsfördelning. De anser att ansvaret för byggkvaliteten inte enbart bör ligga på byggherren och att byggnadsnämndernas kompetens också måste stärkas. Byggherrarna stödjer oberoende kontrollanter, men pekar på en brist på certifierade sakkunniga. De anser att obligatorisk sakkunnigkontroll är nödvändig, men att denna bör föregås av ytterligare vägledning från Boverket.
5. Boverket
Boverket är överlag positiva till utredningens förslag. De stödjer ett
ar för byggherren och betonar att kontrollsystemet måste förstärkas för att säkerställa efterlevnad av byggregler. De tillstyrker förslagen om oberoende sakkunniga, men vill att frågan om obligatorisk sakkunnigkontroll utreds vidare, med möjligheten att använda ackrediterade oberoende företag för vissa typer av kontroll. Boverket påpekar också att många brister i byggandet är kopplade till bristande underhåll, och de stöder förslagen om återkommande kontroller.
6. Föreningen Sveriges BrandbefälSBB, Föreningen Sveriges Brandbefäl, ser positivt på förtydliganden kring kontrollplaner och sakkunnigutlåtanden och stödjer förslaget om obligatorisk sakkunnigkontroll, särskilt i relation till byggnadsverk med särskilda brandsäkerhetskrav. De noterar också att konsekvenserna för räddningstjänsten är begränsade och att det inte bör införas krav på att räddningstjänsten alltid deltar vid tekniska samråd, vilket skulle leda till ökad arbetsbelastning.