Wasaline uppdaterar sitt brandskydd till sjöss med en ny släckbassäng för bränder i elbilar och en ny brandsläckare speciellt framtagen för att bekämpa bränder i litiumjonbatterier.
– Det finns olika risker på ett fartyg, men brandrisken är en av de allvarligaste. Genom att förse vårt fartyg Aurora Botnia med en EVFS-pool och AVD-släckare höjer vi vår säkerhetsnivå, säger Birgitte Holmblad, säkerhetsansvarig på Wasaline.
Wasaline är ett finsk-svenskt rederi med huvudkontor i Vasa. Rederiet trafikerar mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland med RoPax-fartyget Aurora Botnia, som rymmer 935 passagerare och har en fraktkapacitet på 1500 meter för last- och personbilar.
– Förutom vår egen utrustning, som maskiner, batterier och andra laddbara produkter, har vi både fraktgods med exempelvis elbilar, och passagerarnas resväskor med Power banks och andra laddbara enheter, säger Birgitte Holmblad.
Hon pekar också på mindre elfordon som exempelvis elcyklar och elsparkcyklar, som blir allt vanligare på bildäck.
– Vi tillåter inte laddning av elbilar, elcyklar och elsparkcyklar ombord. Vi fraktar inte heller skadade fordon, säger Birgitte Holmblad.
För snart två år sedan började Birgitte Holmblad tillsammans med besättningen och kollegor titta på brandsäkerhetsutrustning för de nya riskerna. Bland annat har man tillsammans med andra passagerarrederier medverkat i ett utvecklingsprojekt av en ny innovativ släckbassäng för elbilbränder, en så kallad EVFS-pool. Wasaline har som första rederi beställt denna bassäng.
– Bassängen kyler ner bilens batteri vid en eventuell brand. Den är lätt att hantera och har visat sig vara effektiv vid gjorda tester, säger Birgitte Holmblad.
Man tittade också på CGS AVD-släckare, som för närvarande är den mest effektiva metoden på marknaden för att förhindra litiumjonbatteribränder. AVD-medlet kyler ner och kapslar in det brinnande batteriet.