Annons

Du är här

Sluta elda i skolorna!

Publicerad13 juni 2008  Textmup

Debatt

Olivia går i åttonde klass. För henne och hennes klasskamrater har brandlarm blivit en vana. Att någon anlägger en eld i en papperskorg, smäller smällare i korridorerna eller tar med sig hemgjorda rökbomber hör till vardagen. Hur många vuxna skulle acceptera att varje dag gå till en arbetsplats där något sådant skedde?

Ungefär varannan månad anlägger någon en brand i en papperskorg på min skola, oftast på eftermiddagen när många har rast. Det brukar inte vara någon större brand, det räcker oftast med att någon tar lite vatten och häller i papperskorgen.

Ibland kan det också hända att brandlarmet går. Om brandlarmet börjar tjuta är det nästan ingen som tar det seriöst, inte ens lärarna. Vi går ut på skolgården för att vi måste. Sen kommer kanske brandkåren. Det är tur att skolan är granne med brandstationen så de slipper åka så långt. Efter jullovet är det som värst, eftersom många har smällare kvar efter nyår och smäller i papperskorgarna. En gång hade vi en hemmagjord »rökbomb« i korridoren på andra våningen. Brandkåren kom och stängde av skolan i en timme. Som tur var kom de fram till att det inte var farlig rök. I början av det här läsåret var det någon eller några som satte igång brandlarmet tre gånger på en vecka, utan att det brann. På ett sätt är man tacksam för att det inte brann men det förstör ju lektionerna. Första gången tyckte jag inte att det var så farligt men efter tredje gången blev jag irriterad över att behöva avbryta lektionen och springa ut i kylan utan jacka. Det är alltid väldigt många som vet vem som satt på larmet eller tänt på. Ändå är det ingen som säger till, även fast rektorn aldrig skulle tala om vem som berättat det. Det är synd eftersom det skulle kunna göra att bränderna upphör, eller i alla fall minskar.

För slappt i skolan

Antalet anlagda skolbränder har ökat med mer än 100 procent från 1996 fram tills nu, och då ser man bara på de bränder som rapporteras. Det brinner i mer än en skola varje dag.

Det främsta skälet till att man anlägger bränder i skolan är antagligen att man är osäker och vill imponera på sina kompisar. Det är nog lite spännande också, men så har det väl alltid varit. Så varför skulle det ha blivit fler bränder nu? En av anledningarna kan vara att skolan blivit slappare. Att lärarna inte säger till i det första stadiet, som kan vara att rita på bänkarna eller ge en taskig kommentar till någon. Om det är okej att göra någon sådant är det säkert lättare att gå vidare med att till exempel elda.

Konsekvenserna är inte bara att en lektion avbryts. När man gör något så att larmet går, eldar eller sätter i gång det utan eld, så måste brandkåren rycka ut. Det kostar skolan pengar. Om skolan hela tiden måste lägga sina pengar på sådant så blir det inte mycket pengar över till annat. Som att hålla skolan fin, få nya bra böcker eller att kunna göra utflykter. Om branden sprider sig kan hela skolan till och med brinna ner. Då måste man flytta undervisningen till någon lokal som antagligen är mycket sämre, skolan måste renoveras och allt måste köpas nytt. Då blir hela undervisningen lidande och eleverna får antagligen sämre betyg och får det svårare på gymnasiet.

Stora konsekvenser

En brand innebär också stor fara för de som vistas på skolan. Det är framför allt röken som är farlig. De flesta brandoffer dör av att de andats in den giftiga röken. För den som anlägger branden och är under 15 år kan socialen bli inkopplad. Är man straffmyndig får man fängelse, skadestånd är vanligt, summorna kan vara mycket höga.

En bra lösning kan vara att försöka informera mer i skolorna, både elever och personal. Personalen ska veta hur de ska hantera situationen när larmet går och hur man ska få bort de mindre problemen, som till exempel lätt skadegörelse.

Eleverna kan informeras om konsekvenserna. Jag tror inte att alla ungdomar förstår att en liten eld på en toalett kan utvecklas så att hela skolan kan brinna ner. Jag tror inte heller att någon avsiktligt vill bränna ner hela skolan och bli dömd för mordbrand. Man skulle också kunna använda sig mer av eld på NO-lektionerna då eleverna får prova på eld på ett säkert sätt. Då kanske de inte skulle vilja pröva det på ett osäkert sätt.

Varken bra eller häftigt

Själv tycker jag att det är onödigt att elda och förstöra skolan. Det finns inget bra som kommer ut av det. Det är inte speciellt häftigt heller. Jag tycker att det tyder på att man inte använder hjärnan fullt ut. Jag tror att de flesta elever tycker så, även de som förstör. De flesta som förstör tänker nog inte innan

på vad som kan hända eller varför de gör det. Om de gjorde det kanske de inte skulle göra så. De som eldar, eldar oftast inte bara utan gör andra saker också, till exempel klottrar, slår sönder fönsterrutor och snattar.

Jag förstår inte hur man tänker innan man gör en sådan sak. Jag skulle tro att den personen mår dåligt på något sätt, och inte vet hur han eller hon ska hantera det.

Olivia Mikaelsson, Klass 8:1, Råsundaskolan

Nummer 4—2008

Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 4—2008.