Annons

Du är här

IP-telefoni kan larma fel

Publicerad9 september 2005  Text Karin Wandrell

IP-telefoni, där man både kan ringa mellan datorer och via den vanliga telefonen, kan ställa till problem vid nödsamtal. Dels genom att koppla till fel larmcentral och dels för att adressuppgift många gånger saknas.

IP-telefoni innebär att samtalet transporteras via ett datanät istället för det vanliga telenätet. I dag erbjuder leverantörerna både så kallade dedicerade, fasta och geografiskt kända anslutningar, vilket gör det möjligt att dirigera och lokalisera den som ringer liksom nomadiska lösningar, där kunden kan koppla upp sig till valfri internetanslutning. Det är den senare som ställer till problem.

– Om abonnenten jackar in sig i sommarstugan i Gävle men bor i Stockholm är det dit samtalet till larmcentralen kopplas. Systemet saknar styrning att kunna dirigera samtalen rätt geografiskt, säger Nils-Erik Norin , affärsområdeschef, SOS Alarm.

SOS Alarm använder sig av så kallad obruten larmkedja. Det innebär att den som ringer tas om hand av en och samma larmoperatör som sedan i sin tur larmar vidare.

– Hamnar samtalet vid fel larmstation måste operatören först ta reda på var personen befinner sig och sedan koppla vidare till rätt SOS-central vilket gör att värdefulla minuter, i vissa fall livsavgörande, förloras.

Hitta nya lösningar

Utvecklingen går snabbt. Redan i dag har de vanligaste abonnemangen en dosa med en IP-adress kopplad till nätet. Det går heller inte att flytta abonnemanget utan leverantörens hjälp. Andra lösningar, som att alltid skriva in var man befinner sig vid inloggning, testas också. Det finns även passager i datanätet som går att positionssätta vilket är en annan trolig utveckling.

Många stora företag har IP-växlar med ett gemensamt nummer för hela Sverige vilket ställer till problem vid larm.

– Det har varit ett antal tillbud på senare tid. Hittills har allt gått bra men det är mer en tillfällighet. Vissa företag tror inte att det är så farligt tills något inträffar. Det gäller att tänka på nödmöjligheterna redan när man köper tekniken. Det finns redan nu en tjänst att köpa där det går att ta ut nödsamtalet lokalt.

SOS Alarm bevakar marknaden men det är teleleverantörerna som måste gå ut med tjänsten till sina kunder. SOS Alarm träffar kontinuerligt teleleverantörer inom flera områden för att tillsammans hitta gemensamma arbetssätt och lösningar.

– När tekniken väl satt fart kommer vi att se en lösning inom ett par år och ytterligare några år senare en standard för Internetbaserad telefoni, tror Nils-Erik Norin.

Nummer 6—2005

Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 6—2005.